Organizacja Pożytku Publicznego

0000114449

30.V

Aktywny weekend w Zamku Królewskim

W sobotę 30 maja 2009 wybraliśmy się całą naszą grupą na kolejną wycieczkę w ramach projektu Aktywne Weekendy. Tym razem był to Zamek Królewski w Warszawie.

Za organizację tej wycieczki był odpowiedzialny Arek Więckowski. Po Zamku oprowadzał nas  bardzo miły Pan Przewodnik, który w ciekawy i zrozumiały dla nas sposób przybliżał nam historię Zamku i wydarzenia państwowe, które właśnie w nim miały swój początek.Zwiedziliśmy sale w której obradowali posłowie na sejm RP, posłowie ci uchwalili w 1791 roku Konstytucję zwaną od daty jej uchwalenia Konstytucją 3-ciego Maja. Oryginał tego dokumentu jest wyłożony w gablocie w Sali posiedzeń. Zobaczyliśmy również  jadalnie w której Król Stanisław August Poniatowski podejmował swoich gości słynnymi obiadami. Pan przewodnik jako ciekawostkę podał nam przykładowe menu takiego obiadu. Nie powiem na samą myśl zrobiłem się głodny.

Oprócz pomieszczeń oficjalnych takich jak sala balowa czy sala tronowa mogliśmy również zwiedzić prywatne komnaty królewskie, np. jego sypialnię. Widzieliśmy także bogatą zamkową kolekcję obrazów i rzeźb. Mnie szczególnie zaciekawiły obrazy namalowane przez włoskiego malarza B.B. Canaletta, które posłużyły za wzór przy odbudowie warszawskich kamienic zniszczonych w czasie II wojny światowej. Przy tej okazji zobaczyliśmy ciekawe urządzenie, którym posługiwał się Canaletto przy tworzeniu swoich obrazów tzw. kamerę obscura  -  przewodnik krótko objaśnił nam zasadę jej działania. Dzięki niej mistrz tworzył bardzo realistyczne obrazy Warszawy z tamtych lat.

Po skończonym zwiedzaniu udaliśmy się do  Pizzerii  przy wieży Kościoła św. Anny by coś przekąsić, troszkę odpocząć po intensywnym i pełnym wrażeń  przedpołudniu i porozmawiać w miłym gronie. Z pizzerii roztacza się piękny widok na Plac Zamkowy i Zamek Królewski.

Zachęcam do obejrzenia zdjęć z naszej wycieczki. [zdjęcia]